دکتر شیوا مدنی حسینی | جراح زیبایی زنان | جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی

ترک پوستی یا استریا چه هستند

ترک پوستی یا استریا چه هستند؟

ترک پوستی یا استریا چه هستند

ترک های پوستی یا استریا ضایعات پوستی هستند که به دلیل نازک شدن پوست و فرورفتگی پوست به شکل خطوطی در نواحی ران، باسن، شکم و سینه ها دیده می شود.

علت ایجاد ترک های پوستی کشیدگی ناگهانی پوست در دوران حاملگی و یا چاقی و لاغری است و گه گاه در بعضی از بیماری ها دیده می شود این کشیدگی پوست سبب کاهش تعداد فیبرهای کلاژن و الاستین در پوست می شود و در نواحی که این فیبرها کاهش می‌یابد ترک خوردگی ایجاد می شود.

در ابتدا این ترک ها قرمز تا بنفش هستند ولی به مرور زمان سفید رنگ می شود در هنگام بلوغ، حاملگی و یا تغییرات وزنی شدید می تواند سبب ایجاد این ترک ها گردد.

ترک های بارداری از چند ماهگی شروع میشود ؟ این ترکها معمولاً بعد ماه چهارم یا پنجم بارداری ایجاد می شود.

 

علت ایجاد ترک پوستی

در بعضی افراد به دلیل ژنتیکی این ترک های پوستی ایجاد می‌شود ولی در بیشتر موارد به دلیل بارداری، شیردهی یا تغییرات وزنی شدید ایجاد میشود.

مصرف طولانی مدت داروهای نقطه کورتیکواسترویید سبب ایجاد استریا یا ترک پوستی میشود.

 

کدام نواحی بیشتر دچار استریا یا ترک پوستی می گردد.

  1. شکم
  2. سینه ها
  3. لگن
  4. ران
  5. پهلو
  6. باسن

 

علایم و نشانه های ترک های پوستی

قبل از پدیدار شدن ترک های پوستی ، پوست نازک و قرمز می شود که با خارش و حساسیت همراه است ترک ها ابتدا به صورت چروک ایجاد می شوند و قرمز رنگ هستند و سپس در طول زمان به تدریج کمرنگ تر و سفید تر می شوند.

 

درمان ترک های پوستی و یا استریا

استفاده از کرم های ضد ترک پوست این کرم ها بیشتر جنبه پیشگیری کنندگی دارند و در درمان ترک ها موثر نیستند.

 

درمان ترک پوستی با لیزر

می توان از لیزر در درمان ترک های پوستی استفاده کرد 5-6 جلسه لیزر به فاصله یک ماه می تواند باعث کلاژن سازی پوست سبب کمرنگ شدن و گاهاً محو شدن استریا شود.

 

استفاده از پی آر پی همان سلول درمانی

در این روش با گرفتن خون خود فرد و سانتریفیوژ کردن و جداسازی پلاکت ها و فاکتور های رشد و تزریق آنها در داخل استریا (ترک های پوستی) سبب بازسازی و کلاژن سازی در نواحی استریا می گردد و به مرور سبب محو شدن استریا میشود.

 

استفاده از embedding یا نخ گذاری

در این روش با گذاشتن نخ کوچک مخصوص در بافت استریا ها سبب تحریک کلاژن سازی و سبب بازسازی پوست ناحیه استریا شده و استریاها به تدریج محو می گردد.

در کل جهت درمان استریا می‌توان با توجه به خطوط ایجاد شده روی پوست از یک یا چند روش گفته شده به طور همزمان استفاده کرد تا باعث اثرگذاری بیشتر و بهتر گردد.

قابل ذکر است که از embedding یا نخ گذاری می توان در کاهش وزن موضعی شکل‌دهی و تناسب اندام به خصوص در سفت شدن شل شدگی پوست و عضلات استفاده کرد.

مشاوره با دکتر شیوا مدنی حسینی

سوال خود را برای دکتر شیوا مدنی حسینی جراح زیبایی زنان ، جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی ارسال کنید.

مشاوره با دکتر شیوا مدنی حسینی
4/5 - (44 امتیاز)