دکتر شیوا مدنی حسینی | جراح زیبایی زنان | جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی

جراح و متخصص زنان و زایمان کیست؟ چه بیماری هایی را درمان می کند

افراد در طول زمان و در همه سنین مبتلا به بیماری های مختلفی می شود که در اولین قدم به پزشک مراجعه می‌کند که راه حلی برای درمان آنها بیابند و زنان در طول زندگی خود در سنین مختلف با تحولاتی در بدن خود روبرو می‌شوند و همچنین به بیماری هایی مبتلا می شود که در همه موارد مراجعه به جراح و متخصص زنان و زایمان ضرورت پیدا می کند چرا که تشخیص به موقع و درمان می تواند از ایجاد مشکلات بعدی پیشگیری کند.

چه زمانی باید به جراح و متخصص زنان و زایمان مراجعه کنیم؟

 

در گذشته به دلیل وجود تابوها ، باور های غلط ، خجالت و شرم و عدم آگاهی لازم زنان از مراجعه به پزشک زنان در زمان مناسب خودداری می‌کردند و معمولاً جان خود را از دست می‌دادند.

ما برای آگاهی بیشتر موارد و بیماری هایی که زنان می توانند به متخصص زنان مراجعه کنند و درمان مناسب را دریافت کنند می آوریم:

ابتدا باید گفت بهتر است زنان مراجعه به متخصص زنان را منوط به داشتن نشانه بیماری نکنند و دختران و زنان حتماً به صورت دوره ای به متخصص زنان جهت ویزیت مراجعه کنند.

 

اختلالات دوران قاعدگی

اغلب دختران در دوران قاعدگی دچار مشکلات مختلفی از جمله خونریزی های نامنظم، دردهای شکمی شدید، قطع قاعدگی ترشحات واژینال و… روبرو هستند.

توجه داشته باشید که قاعدگی نامنظم زنگ خطری از وجود یک اختلال هورمونی، کیست، سرطان و… می تواند باشد و حتما در صورت نامنظم بودن قاعدگی به متخصص زنان مراجعه کنید.

 

نازایی

تعریف نازایی این است که اگر زوجی بعد از یکسال تلاش برای بارداری موفق نشده‌اند حتماً باید به متخصص زنان و زایمان برای بررسی علل و درمان مناسب مراجعه کنند. علل زیادی میتواند باعث نازایی شود عدم تعادل هورمونی و بسته بودن لوله های رحمی، اختلال در اسپرم، مشکلات ژنتیکی و… که در مواردی که بعد یک سال تلاش برای بارداری با مشکل مواجه شدید حتماً به جراح و متخصص زنان برای پیگیری و درمان مناسب مراجعه کنید.

 

دوران بارداری

در دوران بارداری و در ابتدا که متوجه بارداری خود شدید حتما تحت نظر متخصص زنان و زایمان قرار بگیرید در طول بارداری با مراجعات منظم بارداری امن و سالم را طی کنید.

بارداری مرحله حساسی است که نیاز به مراقبت های روانی، جسمی و تغذیه ای مناسب دارد و در برخی موارد مشکلات و بیماری هایی که در طول بارداری ممکن است برای خانم باردار ایجاد شود می تواند سلامت مادر و جنین را به خطر بیندازد.

دیابت بارداری، فشار خون بارداری، عفونت ها، مشکلات گوارشی، آسم و… که بهتر است خانم باردار از همان ابتدا در جلسات منظم توسط متخصص زنان پایش و ویزیت شود.

 

مشکلات دوران یائسگی

یائسگی دوره ای از زندگی خانم ها است و فرآیند طبیعی است و معمولاً در محدوده سنی ۴۰ الی ۵۰ سالگی رخ می دهد.

در این دوران فرد ممکن است دچار علائمی مثل گرگرفتگی، تعریق شبانه، خشکی واژن، افزایش وزن، تغییرات خلقی و خشکی پوست بدن و نازک شدن موها شود که برای حل این مشکلات و درمان مناسب آن ها بهتر است فرد به صورت دوره‌ای به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنند تا هم چک آپ مناسب این دوران برایش انجام شود و هم تحت درمان مناسب این علائم قرار گیرد.

 

بی اختیاری ادرار

از شایع ترین علائم بیماری های زنان در افرادی که به دلیل حاملگی و زایمان دچار ضعف عضلات کف لگن شدند یا زایمان سخت داشتند یا در دوران یائسگی هستند بی اختیاری ادراری است که با مراجعه به متخصص زنان می توان با درمان های داروی یا ورزش ها یا جراحی این مشکل حل شود.

 

خونریزی غیر طبیعی

قاعدگی نامنظم و خونریزی های غیر طبیعی در هر سنی اگر برای خانمی اتفاق بیفتد حتما باید توسط متخصص زنان ویزیت شود و بررسی لازم صورت بگیرد.

خونریزی غیر طبیعی شامل لکه بینی بین دو قاعدگی، خونریزی شدید در دوران پریودی خونریزی پس از نزدیکی و خونریزی پس از یائسگی

همه اینها جز خونریزی های غیر طبیعی محسوب می‌شوند و حتماً باید به متخصص زنان مراجعه کرد همچنین سیکل قاعدگی کمتر از ۲۱ روز و یا بیشتر از ۳۵ روز و یا توقف قاعدگی بیش از ۳ ماه نیز جزء خونریزی غیر طبیعی محسوب می شود و مراجعه به متخصص زنان الزامی است.

 

افزایش ترشحات واژن

به دلیل وجود غدد ترشحی در واژن ترشحات واژن طبیعی است و می‌تواند در زمان های مختلف سیکل قاعدگی کم و زیاد شود ولی ترشحات به رنگ زرد پررنگ و یا سبز رنگ و یا ترشحات پنیری شکل و بوی بد و یا هر نوع ترشح زیاد و غیرطبیعی باید به متخصص زنان مراجعه کرد تا بررسی و تحت درمان مناسب قرار گیرد.

دکتر شیوا مدنی حسینی جراح و متخصص زنان و زایمان

توده های پستان

وجود توده ها و کیسه ها در پستان می تواند فرد را نگران کند معمولاً بیشتر توده ها و کیست های موجود در پستان که گاها قابل لمس هم هستند سرطانی نیستند و جز توده های خوش خیم قرار می گیرند ولی در هر صورت اگر توده ای در پستان لمس شود ابتدا باید به متخصص زنان مراجعه تا بررسی‌های لازم صورت گیرد و در صورت نیاز حتماً بیوسی شود تا مطمئن شوید که توده بدخیم نیست.

 

تنبلی تخمدان یا PCO

سندروم PCO یا تنبلی تخمدان به دلیل اختلال غدد درون ریز هورمون جنسی اتفاق می افتد و علائم بی نظمی قاعدگی، آکنه یا جوش صورت و هیرسوتیسم یا موهای زائد از علائم این سندروم است.

در این افراد تخمک گذاری منظم وجود ندارد کیست های کوچک تخمدان در تخمدان دیده میشود.

برای متعادل کردن هورمون ها و کنترل PCO حتماً به متخصص زنان مراجعه کنید.

 

عفونت های لگن

ارگان هایی که در لگن قرار می گیرد شامل رحم، تخمدان ها و لوله های رحمی است که در عفونت لگنی این ارگان ها دچار عفونت میشود با علائم ترشحات غیر طبیعی واژن، درد زیر دل و سنگینی زیر دل و سردرد بی اشتهایی می تواند از علائم عفونت لگنی باشد که در این موارد نیز حتماً باید به متخصص زنان جهت درمان مناسب مراجعه کرد.

 

سرطان رحم

رحم اندامی در زنان است که رشد جنین در آن صورت می گیرد. گاها رشد سلول های بدخیم در رحم می تواند سبب سرطان رحم شود. که نشانه های متفاوتی دارد از خونریزی های غیر طبیعی از واژن، درد هنگام رابطه جنسی و…

برای تشخیص و درمان این بیماری حتماً باید به طور دوره‌ای به متخصص زنان مراجعه کرد که معاینه لگن، تست پاپ اسمیر انجام شود در صورت شروع سرطان رحم و یا سرطان دهانه رحم زودتر تشخیص رسید.

 

سلامت جنسی

اگر از نظر جنسی فعال هستید حتماً برای غربالگری های عفونت های مقاربتی و برای مشاوره درباره پیشگیری از بارداری و تنظیم خانواده به متخصص زنان به صورت دوره‌ای مراجعه کنید.

 

انجام عمل های زیبایی زنان

برای انجام اعمال جراحی زیبایی ناحیه تناسلی باید به جراح و متخصص زنان مراجعه کنید. اعمال جراحی زیبایی زنان شامل:

لابیاپلاستی : برداشت قسمتی و یا برداشت کامل لابیا بزرگ و تیره (مقاله لابیاپلاستی را مشاهده فرمایید)

 

واژنیوپلاستی : تنگ کردن واژن با جراحی (مقاله واژنیوپلاستی را مشاهده فرمایید)

 

پرینورافی : تنگ کردن مدخل ورودی واژن با جراحی (مقاله پرینورافی را مشاهده فرمایید)

 

هودپلاستی : برداشت پوست اضافی روی کلیتوریس

 

تزریق ژل یا چربی به لابیا ماژور : برای تزریق ژل و تزریق چربی به لابیا ماژور حتماً به جراح و متخصص زنان مراجعه کنید.

 

انجام لیزر واژینال : جهت درمان خشکی واژن

برای سایر اعمال زیبایی دستگاه تناسلی حتماً به جراح و متخصص زنان مراجعه کنید.

 

کلام آخر : در تمام موارد گفته شده و تشخیص و درمان بیماری های مختلف مرتبط با دستگاه تناسلی زنان، متخصص زنان صاحب نظر است و این موارد در تخصص ایشان است و اگر علائمی مرتبط با دستگاه تناسلی دارید و یا در دوران بارداری قرار دارید حتماً با یک متخصص زنان مشورت کنید و با تشخیص زودهنگام و درمان مناسب از عوارض و مشکلات بعدی جلوگیری کنید.

مشاوره با دکتر شیوا مدنی حسینی

سوال خود را برای دکتر شیوا مدنی حسینی جراح زیبایی زنان ، جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی ارسال کنید.

مشاوره با دکتر شیوا مدنی حسینی
5/5 - (2 امتیاز)