سقط جنین

سقط جنین - دکتر شیوا مدنی جراح زنان و زایمان و نازایی

بازدیدکننده گرامی با تشکر از مطالعه مقاله سقط جنین در سایت دکتر شیوا مدنی حسینی، تاکید می گردد این مقاله صرفا جهت آگاهی بخشی و توصیف علمی “سقط” می باشد. انجام عمل سقط مستلزم گواهی و مجوز انجام آن توسط مراجع قانونی است و این عمل در مرکز ما انجام نمی گردد.

سقط جنین یا ( Abortion ) به ختم حاملگی قبل از هفته ۲۰ بارداری و یا به ختم بارداری در جنین با وزن ۵۰۰ گرم گفته می‌شود. در ۵۰ درصد موارد سقط جنین ها در زیر ۱۰ هفته به دلیل اختلالات کروموزومی اتفاق می افتد.

انواع سقط خود به خودی

۱- تهدید به سقط : اگر مادری دچار خونریزی واژینال شود و قبل از هفته ۲۰ بارداری قرار داشته باشد به آن تهدید به سقط گفته می‌شود. حدود ۵۰ درصد بیماران با خونریزی واژینال ممکن است جنین خود را از دست بدهند و به اصطلاح جنین سقط شود ولی با استراحت و مصرف بعضی داروها ، البته به تجویز پزشک متخصص تا حدی می‌توان از آن جلوگیری کرد.

۲- سقط غیر قابل اجتناب : وقتی خونریزی واژینال ادامه پیدا می‌کند و انقباضات رحمی بیشتر می‌شود و دهانه رحم باز می شود این سقط از نوع اجتناب ناپذیر در نظر گرفته می شود و دیگر شانسی برای نگه داشتن جنین وجود ندارد و حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کرد.

۳- سقط ناقص : وقتی خونریزی واژینال ادامه دارد و دهانه رحم باز است و حتی مقداری از نسج جنین خارج شده ولی جنین کامل دفع نشده به آن سقط ناقص می گویند که در این مورد نیز حتما باید به پزشک متخصص جهت دفع کامل جنین مراجعه کرد تا از عوارض احتمالی پیشگیری نمود.

۴- سقط کامل : وقتی جنین با تمام بافت ها کامل خارج می‌شود. گرچه برای اطمینان از کامل خارج شدن جنین باید به پزشک متخصص مراجعه کرد.

۵- سقط عفونی : گاهی باکتری ها به داخل رحم نفوذ می‌کنند و جنین از بین رفته را در بر میگیرد و سبب عفونت شدید رحم و گاها سبب سرایت عفونت به خون و در نتیجه شوک عفونی میگردد ،که نیاز فوری به بستری شدن و درمان آنتی بیوتیک تزریقی و کورتاژ جهت خارج کردن محصولات حاملگی وجود دارد.

۶- سقط مکرر : وقتی خانمی سه سقط مکرر و پشت سر هم داشته باشد به آن سقط مکرر گویند، که نیاز به مراجعه به پزشک متخصص زنان و پیگیری و انجام آزمایشات انعقادی متعدد با نظر پزشک متخصص و تمهیدات لازم قبل از بارداری بعدی دارند.

۷- سقط فراموش شده : وقتی رشد جنین داخل رحم متوقف شده و جنین از بین رفته و دهانه رحم بسته است و مادر خونریزی ندارد ، سقط فراموش شده یا missed abortion گویند. در این موارد نیز جهت سقط باید به متخصص زنان مراجعه کرد.

درمان سقط خود به خودی

۱- درمان انتظاری : در مواردی که مقداری از نسج حاملگی خارج شده و خونریزی ادامه دارد و احتمال میدهیم که بقیه نسوج نیز دفع شود از درمان انتظاری استفاده میکنیم. البته درمان انتظاری در ۵۰ درصد موارد منجر به شکست می شود و ممکن است نیاز به کورتاژ شود ، پس حتما بیمار باید تحت نظر پزشک متخصص درمان انتظاری را در پیش بگیرد.

۲- درمان سقط با دارو : از دارو در مواردی استفاده می شود که دهانه رحم باز نیست و جنین داخل رحم از بین رفته ، در این موارد با استفاده از دارو می توان دهانه رحم را باز کرد تا سقط اتفاق بیفتد و اگر جنین کامل دفع نشد سپس اقدام به کورتاژ کرد.

۳- از ابتدا جهت درمان و خروج محصولات حاملگی می توان کورتاژ کرد.

علت سقط خود به خود

۱- عوامل مادری : بیماری‌های عفونی مادر – بیماری‌های مزمن مادر مانند دیابت – چاقی مادر – استفاده از بعضی داروها توسط مادر – ضربه یا تروما به شکم مادر – مصرف الکل توسط مادر – مصرف دخانیات توسط مادر

۲- عوامل جنینی : اختلالات کروموزومی در جنین – تشکیل نشدن جنین داخل کیسه بارداری

۳- نقایص رحم : وجود نا هنجاری‌ها رحم – رحم دوشاخ – رحم تک شاخ

۴- نارسایی سرویکس ( دهانه رحم ) : در این موارد بیمار سابقه سقط در سه ماهه دوم بارداری دارد که دهانه رحم بدون درد باز شده و جنین سقط شده که در این موارد بهتر است از سرکلاژ یا دوختن دهانه رحم استفاده کرد.

☆ توصیه میشود خانم هایی که سابقه سقط خود بخود داشته اند تا سه ماه بعد سقط، باردار نشوند یا به عبارتی برای اقدام برای بارداری مجدد سه ماه صبر کنند.

سرکلاژ یا دوختن دهانه رحم چیست ؟

در مواردی که سقط در سه ماهه دوم اتفاق افتاده باشد و دهانه رحم بدون درد و خود به خود باز شده باشد میتوان از سرکلاژ در حاملگی بعدی در هفته های ۱۴ تا ۱۶ بارداری استفاده کرد. باید تاکید کرد که سرکلاژ در تمام بیمارانی که سابقه سقط های سه ماهه دوم دارند مفید نیست و فقط در بیمارانی که سابقه سقط سه ماهه دوم به دلیل نارسایی سرویکس دارند مفید است. همچنین انجام سرکلاژ در حاملگی دو قلویی و چند قلویی برای پیشگیری از سقط مفید نیست و انجام نمی شود.

عوارض سرکلاژ

۱- پارگی پرده های و کیسه آب جنین در هنگام انجام سرکلاژ
۲- زایمان زودرس
۴- خونریزی
۴- عفونت
در صورت وجود عفونت یا شروع دردهای زایمان نخ سرکلاژ باید باز و خارج شود ، زیرا انقباضات رحمی می تواند در حضور بخیه سرکلاژ سبب پارگی رحم و سرویکس شود.

پروسه انجام عمل سقط D&C

انجام عمل سقط مستلزم گواهی ها و مجوز انجام آن توسط مراجع قانونی (پزشکی قانونی، نظام پزشکی و….) است. لازم به ذکر است که این عمل در مرکز ما انجام نمی گردد.

4.2/5 - (17 امتیاز)