دکتر شیوا مدنی حسینی | جراح زیبایی زنان | جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی

واژینیسموس چیست

واژینیسموس انقباض شدید و غیر ارادی عضلات ناحیه واژن در هنگام برقراری رابطه جنسی است. واژینیسموس یک اختلال است و حتماً باید جهت حل آن به متخصص زنان مراجعه کرد.

این اختلال سبب می‌شود تا فرد هنگام برقراری رابطه جنسی و یا معاینه فیزیکی توسط متخصص زنان دچار ترس و انقباض شدید پاها گردد و اجازه برقراری رابطه جنسی یا معاینه توسط متخصص زنان را ندهد.

این افراد اجازه برقراری رابطه جنسی و حتی معاینه توسط متخصص زنان را به هیچ وجه نمی دهند و اگر این مشکل درمان نشود می تواند سالها با فرد باقی بماند و سبب مشکلات عاطفی و روحی ، عصبانیت و کاهش اعتماد به نفس و… گردد.

ماهیچه مهمی که سبب ایجاد واژینیسموس میشود، انقباض ماهیچه پوبوکوکسیژئوس است. که این ماهیچه مسئول دفع ادرار، برقراری رابطه جنسی، ارگاسم و زایمان نیز هست.

دلایل ایجاد واژینیسموس

انقباض شدید و غیرارادی دردناک عضلات واژن در هنگام برقراری رابطه جنسی دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد.

  • ترس از رابطه جنسی
  • ترس از بارداری
  • استرس و اضطراب
  • خاطره بعد در رابطه جنسی
  • آسیب عضلانی اطراف واژن در هنگام زایمان

واژینیسموس چیست

علایم واژینیسموس

منقبض شدن غیر ارادی واژن هنگام برقراری رابطه جنسی

احساس سوزش هنگام دخول

درد شدید در رابطه جنسی

کاهش میل جنسی

توجه داشته باشید که این علایم غیرارادی است و خود خانم هیچ دخالتی در آن ندارد و عضلات بسیار ناخودآگاه منقبض می شوند. این که زن خود تمایل در برقراری ارتباط ندارد صحیح نیست.

درمان واژینیسموس

 

1_ ورزش کگل

یکی از روش های درمانی بیماری واژینیسموس انجام ورزش کگل است. این ورزش سبب قوی تر شدن ماهیچه های ناحیه واژن و کف لگن میشود. ورزش کگل (kegel) تمریناتی است که سبب تقویت ماهیچه پوبوکوکسیژیال می گردد.

این ورزش ها علاوه بر درمان واژینیسموس  می تواند جهت تقویت عضلات کف لگن و همچنین کمک به جلوگیری از بی اختیاری ادراری با فزایش سن گردد.

برای انجام ورزش های کگل چندین بار در روز عضلات کف لگن را سفت و شل کنید، یا بعد از شروع ادرار جلوی جریان آن را بگیرید، به این صورت شما می توانید عضلات کف لگن را به صورت گروهی منقبض و سپس شل کنید.

در هنگام انجام این تمرینات

  • مثانه را خالی کنید.
  • عضلات کف لگن را منقبض کنید و تا ۱۰ بشمارید.
  • سپس عضلات کف لگن را شل کنید و تا ۱۰ بشمارید.
  • در هنگام انجام این تمرینات از عضلات شکم و ران کمک نگیرید.

2_ درمان واژینیسموس با تزریق بوتاکس

در این روش برای فلج کردن عضلات دخیل در واژینیسموس میتوان از بوتاکس استفاده کرد. با تزریق بوتاکس در عضلات درگیر در واژن می توان با فلج کردن و شل کردن آن عضله، از انقباض آن در حین رابطه جنسی جلوگیری کرد.

البته در این روش با از بین رفتن اثر بوتاکس ممکن نیاز به تجدید آن چهار تا شش ماه یک بار باشد.

3_ درمان واژینیسموس با لیزر

در این روش که بدون عارضه است و با بی حسی موضعی انجام می شود اشعه فرابنفش لیزر به عضلات واژن تابانده میشود تا باعث تغییرات عضلات واژن شود این روش اغلب در درمان واژینیسموس موثر است.

4_ درمان واژینیسموس با جراحی

در مواردی که انسداد در ورودی واژن باشد یا فرد ترس از پارگی پرده بکارت داشته باشد می تواند تحت بی حسی انسداد را رفع کرد یا پرده بکارت را با جراحی پاره کرد.

5_ درمان واژینیسموس با مراجعه به روانپزشک

اگر در نهایت روش های گفته شده در بالا موثر نبود بهتر است فرد تحت مشاوره با روانپزشک قرار گیرد.

واژینیسموس و تاثیر آن روی بارداری و زایمان

بسیاری از افرادی که دچار اختلال واژینیسموس هستند این تصور را دارند که نمی تواند هرگز باردار شوند زیرا رابطه جنسی کامل را تجربه نکرده اند اما باید بدانید که برای باردار شدن فقط یک اسپرم کافی است که حتی پزشک می تواند با سرنگ آن اسپرم را وارد واژن فرد کند.

آیا فردی که واژینیسموس دارد می تواند زایمان طبیعی داشته باشد

جواب سوال این است که در طول زایمان با ترشح هورمون هایی عضلات ناحیه لگن و دهانه واژن به صورت غیر ارادی شل و relax می شوند به همین دلیل افراد دچار اختلال واژینیسموس هم می توانند زایمان طبیعی انجام دهند و مشکلی نیست. البته از روش‌های بی درد اپیدورال هم می‌توان در این افراد برای انجام زایمان طبیعی استفاده کرد که فرایند زایمان بی درد و راحت تر انجام شود.

نکته آخر

واژینیسموس یا انقباض غیر ارادی عضلات واژن یک اختلال و بیماری است که با آموزش و مشاوره و روان درمانی می توان آن را درمان کرد.

در مورد احساس ترس که از برقراری ارتباط جنسی دارید با همسرتان صحبت کنید و از مشاوره و آموزش پزشک متخصص زنان و روانپزشک استفاده کنید و مطمئن باشید با آموزش و مشاوره می توانید بر آن فائق آید.

4.2/5 - (5 امتیاز)
ارسال سوال

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لیست سوال های پاسخ داده شده