دکتر شیوا مدنی حسینی | جراح زیبایی زنان | جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی

پرده بکارت یا Hymen

پرده بکارت یا Hymen

پرده بکارت یا Hymen پرده غشایی است که دهانه واژن را می پوشاند. این لغت واژه یونانی است و از نام الهه ازدواج گرفته شده.

در مرحله ابتدایی جنینی به طور کلی هیچ بخش ورودی به واژن وجود ندارد ولی در مراحل بعدی تکامل جنین، پرده بکارت ایجاد می‌شود. بسیاری تصور می‌کنند که پرده بکارت داخل واژن قرار گرفته در صورتیکه اینطور نیست و پرده بکارت در ابتدای واژن و ورودی دهانه واژن قرار دارد.

انواع پرده بکارت

پرده حلقوی

این پرده به صورت حلقوی دور ورودی واژن قرار دارد و معمولاً با نزدیکی دچار پارگی و خونریزی خواهد شد.

پرده ارتجاعی

این نوع پرده قابلیت انعطاف پذیری و ارتجاعی دارد و با ورود آلت تناسلی مرد پاره نمی شود و یا جزئی پاره می شود و هیچ خونریزی ندارد.

پرده دو سوراخی

پرده ای که با یک تیغه در طول ورودی واژن قرار دارد. در این گونه پرده ها بهتر است تیغه توسط پزشک متخصص زنان جراحی و برداشته شود تا فرد با نزدیکی دچار پارگی و خونریزی شدید نشود.

پرده غربالی یا چند سوراخی

پرده به طور کامل در عرض واژن کشیده شده و سطح آن سوراخ های متعدد دارد. این نوع پرده با اولین نزدیکی دچار پارگی و خونریزی شدید میگردد. این نوع پرده بکارت نیز باید قبل از اولین نزدیکی توسط متخصص زنان جراحی شود تا با نزدیکی دچار پارگی و خونریزی شدید نشود.

پرده بکارت حلقوی با منفذ بسیار کوچک

در زنان با این گونه پرده ها در هنگام اولین نزدیکی دچار پارگی شدید و خونریزی های شدید می‌شوند که بیمار را راهی بیمارستان می کند و پزشک متخصص زنان باید در اتاق عمل پارگی را ترمیم و هموستاز را برقرار کند.

تصویر انواع پرده بکارت

انواع پرده بکارت یا Hymen

چرا بعضی از خانم ها در اولین نزدیکی خونریزی ندارند ؟

گذشته از فقدان مادرزادی پرده بکارت و همچنین در انواع پرده های ارتجاعی که، ممکن است بعد نزدیکی خونریزی وجود نداشته باشند، در صورتی که زن در هنگام نزدیکی آرام و بدون تنش باشد و با طرف مقابل احساس راحتی کند و دهانه واژنش به اندازه کافی مرطوب باشد ممکن است در ا‌ولین تجربه نزدیکی، خونریزی نداشته باشد.

توصیه می شود :

توصیه می‌شود که تمامی خانم ها قبل از اولین نزدیکی حتماً به پزشک متخصص زنان مراجعه نمایند تا از نوع پرده بکارت خود آگاه شوند تا در صورتی که پرده بکارت آنها از انواعی است که احتمال خونریزی شدید است قبل از تجربه اولین نزدیکی، پرده بکارت جراحی شود تا با نزدیکی دچار پارگی و خونریزی شدید نشوند.

3.8/5 - (52 امتیاز)